Skip links

آموزش نکات مهم طراحی و ساخت نوار نقاله

نقاله‌ها سیستم‌های کارآمدی هستند که وظیفه حمل‌ونقل مواد را بر عهده‌دارند. یک سیستم نوار نقاله در ساده‌ترین شکل ممکن شامل یک جفت غلتک ساده است که موتور محرک سیستم به یکی از آن‌ها متصل است و یک نوار که مواد انتقال بر روی آن قرار می‌گیرد. طراحی و ساخت نوار نقاله یکی از شرایطی است که امروزه بسیار موردتوجه قرارگرفته است، نقاله‌ها امکان حمل‌ونقل آسان را برای صنایع مختلف فراهم کرده‌اند.

این دستگاه در صنایع مختلف اعم از بزرگ مانند کارخانه‌های صنعتی، پتروشیمی و … کاربرد فراوانی دارد. آن‌ها در فروشگاه‌های کوچک برای جابجایی مواد مختلف استفاده می‌شوند. جابجایی کالا با نوار نقاله بسیار ایمن‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر از جابجایی توسط نیروهای انسانی است. توجه داشته باشیم که نوار نقاله یعنی تسمه‌نقاله و نوارنقاله یا کانوایر دستگاه انتقال مواد است که گاهی به‌جای هم استفاده می‌شوند. در ادامه قصد داریم شما را با طراحی و ساخت این محصول پرکاربرد در صنعت آشنا کنیم.

 

ساخت نوار نقاله:

نوار نقاله از چند جزء اصلی و فرعی تشکیل‌شده است که اجزای اصلی نوار نقاله عبارت‌اند از:

  • نوار یا تسمه یا بلت
  • درام یا غلتک
  • تجهیزات محرک نوار نقاله (موتورهای الکتریکی یا الکتروموتور)
  • رولیک

 

برای طراحی و ساخت نوار نقاله نیاز به آموزش تخصصی توسط تیم متخصص دارید، شرکت‌های مختلفی هستند که آموزش ساخت نوار نقاله را به شما ارائه می‌دهند که با گذراندن این دوره‌ها می‌توانید شروع به طراحی و ساخت نوار نقاله کنید. بسیاری از شرکت‌ها قبل از ساخت نوار نقاله ابتدا نقشه سه‌بعدی و طراحی کل سیستم را ارائه می‌کنند که در صورت وجود نقص در طراحی با کمک این روش می‌توان آن را برطرف کرد. یک طرح سه‌بعدی برای هر سیستم نوار نقاله قبل از تولید موردنیاز است.

پس از رفع ایرادات طراحی و تأیید آن توسط مهندسین، شروع به ساخت نوار نقاله در کارگاه می‌کنند. در کارگاه‌ها قسمت‌های مختلف نوار نقاله که در بالا ذکر کردیم به‌صورت دقیق و حساب‌شده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، پس از تأیید مهندس فنی و ناظر و تأیید نوار نقاله ساخته‌شده، نوار نقاله به‌صورت به مشتری تحویل داده می‌شود. در زیر نحوه ساخت نوار نقاله را به‌صورت تئوری برای شما توضیح می‌دهیم.

اگر می‌خواهید نوار نقاله بسازید باید مراقب باشید که نوار نقاله قسمت اصلی انتقال مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر باشد. جنس نوار نقاله را می‌توان از لاستیک‌های تقویت‌شده توسط الیاف، زنجیر، توری و … انتخاب کرد. لازم به ذکر است که در انتخاب نوار نقاله باید بسیار هوشمند بود و به نکاتی مانند دمای محیط کار توجه کرد.، دمای ماده انتقالی، وزن مواد، نوع و ساختار مواد شیمیایی و … انتخاب نادرست نوار نقاله باعث ساییدگی و کاهش کارایی نوار نقاله ما می‌شود.

پس از انتخاب نوار نقاله با در نظر گرفتن تمام نکات فوق، نوبت به انتخاب درام یا غلتک می‌رسد. در سیستم نوار نقاله، نوار در ابتدا و انتهای آن به یک درام متصل می‌شود. در هر سیستم نوار نقاله حداقل دو درام وجود دارد، درام اولیه نیز درام محرک نامیده می‌شود و درام عقبی درام متحرک است. درام محرک به نیروی محرکه سیستم نوار نقاله متصل است، درام متحرک در سیستم به‌صورت تصادفی حرکت می‌کند.

درام‌های مختلفی در بازار وجود دارد که بسته به نیاز و نوع طراحی نوار نقاله ما می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هنگام معرفی برخی از درام‌های موجود در بازار می‌توانید به موارد زیر مراجعه کنید:

درام محرکه – درام برگشت – درام تغییر جهت – درام بیکار یا هرز گرد و…
سیستم نوار نقاله حداقل از دو درام تشکیل‌شده است اما در برخی از نوار نقاله‌ها بسته به طرح و کاربرد ممکن است از دو یا چند درام استفاده شود.

 

اکنون تا حدودی با طراحی نوار نقاله آشنا شدید. پس از انتخاب نوار و درام از قطعاتی به نام رولیک برای هدایت نوار در جهت صحیح در فضاهای بین دو درام استفاده می‌شود. از رولیک ها برای هدایت نوار نقاله در جهت خاصی استفاده می‌شود. برای حمل‌ونقل مواد فله مانند سنگریزه، شن و غیره. استفاده از رولیک های روکش پلاستیکی الزامی است اما برای انتقال مواد بسته‌بندی و نور می‌توان از صفحات فلزی بدون رولیک استفاده کرد که به آن اسلت گفته می‌شود. رولیک ها در مقادیر و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

پس از انتخاب و تعیین قطعات فوق و طراحی نوار نقاله خود با توجه به محیط، نوبت به انتخاب یک موتور الکتریکی برای تأمین نیروی محرکه سیستم شما می‌رسد. دقت کنید در انتخاب الکتروموتور تمام جوانب کار را در نظر بگیرید زیرا این الکتروموتور است که در نهایت باعث حرکت دستگاه و در نتیجه انجام فرآیند انتقال مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌شود. هنگام طراحی و ساخت نوار نقاله یک نکته بسیار مهم وجود دارد، تا زمانی که می‌خواهید از نوار نقاله شیب‌دار استفاده کنید، باید از یک بک استپ در سیستم خود استفاده کنید تا از پایین آمدن نوار نقاله در هنگام قطع برق یا مشکل برق جلوگیری کنید.

پس‌ازاینکه تمام اجزای سیستم نوار نقاله خود را مشخص کردید، برای نصب هر یک از اجزاء به یک شاسی نیاز دارید. شاسی‌ها با توجه به نیاز شما از مواد مختلفی مانند تیرآهن، قوطی و … ساخته می‌شوند.

 

ساخت نوار نقاله فلزی:

به‌طور طبیعی فرآیند ساخت نوار نقاله‌های فلزی یا اسلت بسیار دشوار است و معمولاً این نوار نقاله‌ها در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تخصصی تولید و عرضه می‌شوند. نوار نقاله فلزی ضخامت بسیار بالایی دارد که می‌تواند وزن‌های بسیار بالایی را تحمل کند. این نوع نوار نقاله‌ها معمولاً در کارخانه‌های خاصی استفاده می‌شوند. نوار نقاله‌های فلزی معمولاً به دو نوع آلومینیومی و فولادی تقسیم می‌شوند. بافت نوار نقاله‌های فلزی بسته به شرایط و نوع ماده‌ای که می‌خواهند جابجا کنند متفاوت است.

در ایران نیز شرکت‌های بسیار معتبری برای ارائه تولید نوار نقاله و خدمات نوار نقاله وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید انواع نوار نقاله مناسب کار خود را در این شرکت‌ها بیابید. یکی از شرکت‌هایی که خدمات انواع نوار نقاله را با قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهد سدید ماشین افلاک است. سال‌ها تجربه و پشتوانه تخصصی اطمینان‌بخش شما در سفارش و خرید انواع نوار نقاله و راه‌اندازی خطوط انتقال مواد می‌باشد.

لطفاً با سدید ماشین افلاک تماس بگیرید.

 

Leave a comment

1 × سه =

تماس سریع