Skip links

تسمه نقاله چگونه کار می‌کند؟ به همراه عکس و فیلم

تسمه نقاله یا نوار نقاله که به نوار کانوایر و تسمه کانوایر نیز معروف است، وظیفه انتقال و حمل مواد سبک و سنگین را در خطوط تولید، مونتاژ، بسته بندی، بارگیری و … انجام می‌دهد.

تنوع کاربرد باعث توسعه تسمه نقاله گردیده است به طوری که امروزه تسمه نقاله جزء جدایی ناپذیری در صنعت است. علاوه بر جابجایی مواد، گاهی از نقاله‌ها در شرایط خاصی که امکان کار انسان وجود ندارد، مانند تحمل دماهای بسیار بالا و پایین، تحت فشار بودن، قابلیت تحمل وزن زیاد و حرکت بر روی سطح شیبدار استفاده می‌شود.

به طور کلی استفاده از نوار نقاله در صنعت بسیار سودمند است، علاوه بر افزایش سرعت خطوط انتقال، بسیار مقرون به صرفه‌تر و قابل اعتمادتر از جابجایی مواد توسط نیروی انسانی است. اگر دوست دارید بدانید تسمه نقاله چگونه کار می‌کند؟ لطفاً با ما همراه باشید. روش کار تسمه نقاله و اجزای تسمه نقاله را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

برای محاسبه سریع قیمت تسمه نقاله با تیم فروش سدید ماشین افلاک تماس بگیرید.

 

تسمه نقاله چگونه کار می‌کند؟

روش کار تسمه نقاله انتقال مکانیکی مواد از یک نقطه به نقطه دیگر است. تسمه نقاله مانند یک تسمه پهن است که به صورت یک حلقه پیوسته در می‌آید. این تسمه بر روی غلتک‌ها سوار می‌شود و با موتور الکتریکی و حرکت غلطک ها تسمه شروع به حرکت می‌کند و در اثر این اقدامات هماهنگ شده توسط تسمه نقاله از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت می‌کند. بنابراین تسمه نقاله چگونه کار می‌کند؟ به زبان ساده می‌توان گفت: هماهنگی بین موتور الکتریکی و غلتک‌های مختلف منجر به حرکت تسمه و در نتیجه جابجایی مواد می‌شود. در زیر هر یک از این قسمت‌ها به طور جداگانه توضیح داده شده است.

 

تسمه نقاله

اگر بخواهیم این دستگاه را از نظر لغوی بررسی کنیم، می‌توان گفت: با توجه به اینکه موادی برای حمل و نقل روی یک تسمه (نوار یا تسمه) قرار می‌گیرند، به این سیستم تسمه نقاله یا نوار نقاله می گویند. با توجه به این تعریف مشخص می‌شود که تسمه جزء اصلی هر نوار نقاله است. تسمه نقاله معمولاً از پلاستیک یا PVC ساخته می‌شود. تسمه از یک یا چند لایه تشکیل شده است.

برای افزایش مقاومت، منجیدها را که یکی از لایه‌های نوار نقاله هستند، به صورت تار و پود می‌بافند. به طور کلی منجیدهای فولادی، نایلونی، کتان و آرامید در بازار یافت می‌شود. برای کارایی بهتر، زیبایی و کاهش ساییدگی تسمه نقاله، در دو طرف آن روکش لاستیکی یا پلاستیکی قرار می‌گیرد. بسته به نوع و وزن ماده‌ای که قرار است حمل شود، نوع تسمه نقاله انتخابی متفاوت است، به عبارت دیگر می‌توان گفت که هر چه وزن ماده ما بیشتر باشد، باید از تسمه محکم و مقاوم‌تری استفاده کرد. در زیر چند نمونه از تسمه نقاله آورده شده است.

تسمه نقاله
برای افزایش مقاومت، منجیدها را که یکی از لایه‌های نوار نقاله هستند، به صورت تار و پود می‌بافند.
با روش کار تسمه نقاله

رولیک

رولیک ها بسیار مفید و یکی از اجزای مهم تسمه نقاله هستند. با اختراع رولیک ها تحول بزرگی در رشد و شکوفایی همه صنایع به وجود آمد. این هرز گرد تأثیر بسیار ویژه‌ای در توسعه نوار نقاله‌ها داشت و یکی از مهمترین تجهیزات جانبی در ساخت نوار نقاله به شمار می‌رود. رولیک ها در تسمه نقاله به دو صورت استفاده می‌شوند. علاوه بر وزن تسمه، رولیک های رو به جلو باید وزن مواد انتقالی را تحمل کنند، اما رولیک های برگشتی فقط وزن تسمه را در جهت برگشت تحمل می‌کنند. رولیک ها در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. در زیر تصاویری از رولیک ها برای درک بهتر شما همراهان عزیز قرار داده شده است.

رولیک ها بسیار مفید و یکی از اجزای مهم تسمه نقاله هستند

درام نوار نقاله

درام یا غلتک نقاله یکی دیگر از قطعات بسیار مهم نوار نقاله است. تسمه‌های نقاله در ابتدا و انتها به دور درام بسته می‌شوند. اساساً درام اولیه را درام محرک (Head pulley) و درام انتهایی آن را درام متحرک (Tail pulley) یا هرزگرد نیز می‌گویند. عدم انتخاب صحیح غلطک باعث افزایش استهلاک و سپس کاهش عملکرد تسمه نقاله می‌شود. درامی که به الکتروموتور و گیربکس متصل می‌شود، درام محرک است، بنابراین این غلتک باید با دقت بسیار و بر اساس اصول استاندارد طراحی و ساخته شود. درام‌ها معمولاً از فولاد ساخته می‌شوند و برای ساختن لایه بالایی درام از یک لایه لاستیک مقاوم برای ایجاد اصطکاک و کاهش آسیب به تسمه استفاده می‌شود. درام‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توان به درام فلزی ساده، درام روکش پلاستیکی (درام لاستیکی) و همچنین درام میلگردی (درام توری) اشاره کرد که معمولاً به وفور در بازار موجود است.

 

موتور نوار نقاله

همه نوار نقاله‌ها برای حرکت به یک موتور الکتریکی نیاز دارند. می‌توان گفت: موتور الکتریکی تسمه نقاله قلب این دستگاه است و از این دستگاه برای تأمین نیروی گشتاور مورد نیاز تسمه نقاله استفاده می‌شود که به عبارت ساده‌تر، الکتروموتور نیروی لازم برای حرکت دادن آن را تأمین می‌کند. تسمه نقاله با توجه به محیط، ارتفاع، طول و نوع نوار نقاله از الکتروموتورهای مختلفی استفاده می‌شود. الکتروموتورهای تسمه نقاله در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که در ادامه به چند نمونه از پرکاربردترین الکتروموتورها اشاره می‌کنیم.

  • موتور الکتریکی حلزونی
  • موتور الکتریکی شفت مستقیم
  • گیربکس نوار نقاله کرانول
  • موتور برق آویز

انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی بسته به شرایط کار استفاده می‌شود. توجه داشته باشید زمانی که می‌خواهیم از تسمه نقاله شیبدار استفاده کنیم باید از یک یک استپ در خط انتقال و در مواقعی که الکتروموتور به هر دلیلی مانند قطعی برق، خرابی و غیره از آن استفاده کنیم. عدم توانایی ادامه کار مانع از حرکت نوار نقاله در جهت شیب دار می‌شود.

مهم‌ترین دلیل استفاده از نوار نقاله تقویت کار انسان برای جابجایی مواد است. نوار نقاله چگونه کار می‌کند؟ پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با روش کار این نوار نقاله، مقاله نکات مهم درباره نوار نقاله بارگیری را مطالعه فرمایید.

 

اکنون با روش کار تسمه نقاله آشنا شدید، بسته به نیاز و شرایط کاری ممکن است بخواهید از انواع مختلف نوار نقاله استفاده کنید. شرکت سدید ماشین افلاک آماده ارائه انواع قطعات و خدمات نوار نقاله با قیمت مناسب، کیفیت بالا و ضمانت محصول می‌باشد.

برای گفتگو با کارشناسان و اطلاع از موارد دیگر با شماره‌های سدید ماشین افلاک تماس حاصل فرمایید:

  • تماس مستقیم: ۰۹۱۲۸۹۰۵۳۰۹ – ۰۹۱۲۴۷۷۵۷۶۳
  • تلفن‌های شرکت:  (۱۰ خط) ۶۶۸۳۶۰۷۸-۰۲۱

Leave a comment

هجده + 13 =

تماس سریع